Dobierając materiał izolacyjny do nowo budowanego czy poddanego renowacji domu, napotyka się zazwyczaj na barierę nieznanych wartości, które charakteryzują kupowany wyrób. Jednak nawet nie dysponujący fachową wiedzą klient może w pełni wiarygodny sposób ocenić, który materiał jest lepszy, a który gorszy. Ważne, aby zapoznać się wcześniej z informacjami zawartymi na etykiecie produktu. Ułatwią one wybór odpowiedniego materiału w zależności od potrzeb klienta. Przed kupnem produktów do ocieplania budynków nie można sugerować się tylko ceną. Tańsze materiały posiadają z reguły gorsze parametry termoizolacyjne. Warto więc wybierać spośród dostępnych na rynku izolacji te charakteryzujące się niskim współczynnikiem przewodzenia ciepła czy odpowiednimi własnościami akustycznymi oraz zapewniającymi bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
Jak to zrobić? To proste, wystarczy spojrzeć na etykietę produktu.
Otóż przykładowo można na niej znaleźć informacje o współczynniku przewodzenia ciepła (tzw. lambda) – wyrażonym przy pomocy greckiej litery – λ. Zawsze w indeksie dolnym tej litery powinna znaleźć się litera „D” oznaczająca, że jest to wartość deklarowana zgodnie z przepisami. Współczynnik „lambda” pokazuje nam ile ciepła przeniknie przez materiał niezależnie od jego grubości (bo jest to cecha materiału, a nie produktu). Im mniejsza „lambda” tym lepiej!
-
materiał z „lambdą” 0,033 izoluje lepiej niż materiał z „lambdą” 0,042
-
jeśli użyjemy materiału z mniejszą „lambdą” tym więcej ciepła zatrzymamy w domu, tym mniej wydamy pieniędzy na ogrzewanie.
Warto rozważyć również zakup tych nieco droższych produktów. Najczęściej poza przewagą parametrów, cechą droższych produktów jest również wysoka jakość. Dzięki temu, przykładowo, ich montaż nie sprawia problemu, dzięki np. lepszej tolerancji wymiarowej. Są po prostu dokładniej wyprodukowane, nie posiadają niedoróbek, co ułatwia pracę wykonawcy przy ich układaniu bez potrzeby przycinania.
No i co niezwykle istotne, na każdej etykiecie produktu znajduje się informacja, kto wyprodukował dany materiał, czyli kto bierze odpowiedzialność za to, że spełnia on deklarowane parametry. Producent jest gwarantem, zatem warto sięgać po produkty tych producentów, którzy są znani na rynku i cieszą się dobrą opinią i zaufaniem klientów.
Wełny szklane produkowane są w rolkach, a skalne w płytach, choć oczywiście są wyjątki. Różni je gęstość – większa dla skalnych, mniejsza dla szklanych. Sama gęstość wełen mineralnych nie ma jednak zasadniczego wpływu na parametry przegrody ani cieplne, ani akustyczne. Stosowane są najczęściej w gęstościach od 11 kg/m3 do 40 kg/m3 dla szklanych i od 25 kg/m3 do 180 kg/m3 dla skalnych. Ich izolacyjność, określana współczynnikiem lambda, kształtuje się od 0,030 W/ mK do 0,044 W/mK (im mniejsza lambda, tym lepsza izolacyjność). Standardowo ich klasa reakcji na ogień, bez względu na to czy jest to wełna skalna czy szklana, to A1 lub A2 co znaczy, że są one niepalne i w razie pożaru nie dają żadnego wkładu w jego rozprzestrzenianie się, np. poprzez kapiące palące się krople. Najważniejsza przy wyborze jest oczywiście lambda, bo to ona stanowi o tym, ile wydamy na ogrzewanie. Im mniejsza, tym mniej.
Wełny skalne mają większą gęstość, dlatego też nie są zalecane do dachów skośnych, gdzie lepiej zamontować wełnę szklaną, która nie obciąża nadmiernie konstrukcji. Dachy skośne należy izolować materiałem lekkim i sprężystym, nie będzie on obciążał konstrukcji, a jednocześnie wypełni całą przestrzeń między krokwiami. W dachach płaskich zwyczajowo montuje się wełnę skalną, jednak tutaj też warto rozważyć zastosowanie wełny szklanej, co pozwala na zaprojektowanie oszczędniejszej konstrukcji. Do fasad w metodzie lekkiej mokrej (inaczej zwanymi BSO lub ETICS) stosuje się najczęściej wełnę skalną w postaci płyt.
Pamiętać należy również o tym, że materiał izolacyjny powinien zostać tak dobrany, by izolowana przegroda spełniała co najmniej wymogi prawne dotyczące termoizolacyjności czy też izolacyjności akustycznej. Z racji wielu obowiązujących przepisów oraz mnogości produktów na rynku – o których klient nie musi przecież wiedzieć – warto skorzystać z możliwości uzyskania specjalistycznej wiedzy od fachowców w danej dziedzinie.
Biuro Doradztwa Technicznego ISOVER wspomaga swoich klientów dzieląc się wiedzą dotyczącą m.in. wyboru produktu, sposobu jego montażu czy zapewnienia gwarancji jego skuteczności.
Opracowanie tekstu – Isover Sant Gobain
2 komentarze
Mytkowski
Z pewnością wybór materiału izolacyjnego jest jednym z elementów, któremu trzeba poświęcić więcej uwagi.
Podpis *
Komentarz